|
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
|
|
Köszönhetően az utóbbi évek viharos gazdasági változásainak, az egyre liberálisabb import- és devizaszabályozásnak, a márkaképviseletek és szakszervizek teljes körü elterjedésének köszönhetöen manapság egy haszongépjármü csere vagy új eszközként történő beszerzés többé már nem tartozik a középkori kalandozások korát felidézö vállalkozások körébe. A viszonylagos nagy választékkal szemben álló igen szigorú behozatali korlátozások, nem utolsó sorban a korábbi "IFA időszak" beszerzési árait nagyságrendekkel meghaladó átlagos bekerülési költségek azonban óvatosságra intenek, nem árt a messzemenö körültekintés és megfontolás a végleges döntés meghozatala elött. Mit vegyek? Természetesen mindenki szeretne új eszköz birtokában viszonylag nyugodtan dolgozni,
hiszen egy ilyen jármű esetében a garanciális idöszakban szinte alig kell javítási költségekkel számolnunk,
nem utolsó sorban pedig a legújabb fejlesztésü motorok kínálják a leggazdaságosabb üzemeltetést. Az új jármü
beszerzése mellett szól a mind erösebben jelentkezö közigazgatási szigor is, mind pl. az EURO II szintü
motor kizárólagos megkövetelése. A belföldi fuvarpiac jelenleg még nem igazán képes kellö fedezetet nyújtani egy nagy értékü új jármü beszerzéséhez, mely tény sajnos egy erös kontraszelekcióhoz vezet, minél erösebb a fuvarozó, annál jobb fuvarfeladatokhoz tud eredményesen hozzákapcsolódni, ez alapot ad a minél jobb müszaki színvonalat reprezentáló eszközpark beszerzésére, a tipikus egy - két autós kisvállalkozói réteg ellenben egyre inkább a perifériára szorul, nem hogy új eszköz beszerzésére nem képes, de gyakran a saját létfenntartása is csak igen nagy eröfeszítések árán biztosított, egyre inkább polarizálva a fuvarozói kört. Új jármű Akár belföldi, akár nemzetközi fuvarfeladat elvégzésére szándékozunk jármüvet
beszerezni, az elsö körben mindenképpen érdemes tájékozódjunk az új jármüvek vételáráról és finanszírozási
feltételeiröl, ezen adatokat azután felhasználhatjuk használt jármü vásárlása esetén is, mint a kínálati ár
összehasonlító alapadatát. Használt jármű A használt jármüvek esetében igen nagy súllyal eshet a latba az a tény, hogy egy
viszonylag fiatal egy - két éves jármü akár A gyakorlott vagy kalandvágyó fuvaros maga indul neki a világnak és megpróbálja maga kiválasztani jármüvét valamelyik uniós ország használt gépkocsi választékából. Egyértelmüen már nem tudjuk azt mondani, hogy a korábbi években megszokottak szerint ez lenne a mindenképpen követendö legkisebb költségteherrel jelentkezö beszerzési forma, hiszen az uniós piacon dominánsan megjelentek a korábbi szocialista országok állampolgárai, ezzel alaposan felverték az árakat, illetve lecsökkent a szabadon fogható jármüvek száma. Ha ennek ellenére még is megtalálnánk álmain jármüvét, az ár is megfelelönek tünik, mindenképpen gyözödjünk meg a behozatalhoz elengedhetetlenül szükséges feltételek meglétéröl, mint pl. EURO II minösítés, esetlegesen zajcertifikát, eredeti törzskönyv, származási bizonyítvány. Ha csak a legkisebb mértékben is bizonytalanok vagyunk a magyar szabályozással kapcsolatosan, inkább forduljunk valamelyik import tevékenységben járatos szakcéghez, ezzel nagyon sok késöbbi, esetlegesen súlyos költségkihatással járó problémát kerülhetünk el. A közvetlenül külföldröl vásárolt jármüvek esetében a finanszírozás is igen problematikus, az esetek többségében egyáltalán nem megoldható. Kellő tapasztalat, kapcsolat hiányában, vagy a belföldi lízing cégek elvárásai
figyelembe vétele mellett egyértelmüen tanácsoljuk valamely itthoni szakkereskedö ajánlatának elfogadását.
Mivel az árak itt már jelentös eltérést mutathatnak, minél szélesebb körben próbáljuk meg begyüjteni az
ajánlatokat. Elsöként nézzük meg, "meddig ér a takaró", mekkora összeget fordíthatunk a beszerzésre. Ez
meghatározza a jármü elérhetö életkorát, müszaki színvonalát is, jelentösen beszükítve a választási kört.
Ezt követöen tájékozódjunk a finanszírozási konstrukciókról is, visszautalva ezzel elözö számainkban
tárgyaltakra. Ragaszkodjunk a jármüvek forgalomba helyezéséhez, igy elkerülhetjük az itt gyakran fellépö
problémákat, hiszen csak a már forgalomba helyezett, minden szempontból tisztázott jármüvért kell fizetnünk.
A korábbi és ezen számunkban tárgyalt folyamatok csak vázlatos áttekintésnek tekinthetők, természetesen csak a gyakrabban elöforduló szituációkat vehettük számba, a jármübeszerzés és a hozzákapcsolódó finanszírozás szakszerü lebonyolítása nagyon komplex feladat, ha csak egy kicsit is bizonytalanok vagyunk valamely lépésében, mindenképpen érdemes megbízni a lebonyolításban szakértö céget, ennek költsége elenyészö ahhoz a veszteséghez képest, melyet egy hibás döntés alapján. ![]() |
|
|||||||||||||||||
|
|
![]() |
|