|
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
|
|
Hogyan kössünk jó finanszírozási szerződést? A haszongépjármű vásárlás legegyszerűbb módja elvileg az, hogy a legközelebbi
szakkereskedő kínálatából kiválasztjuk a nekünk tetsző és a feladathoz igazodó kategóriájú autót,
megállapodunk a szállítási feltételekben, majd nyugodt szívvel a kasszához ballagunk és fizetünk -
amennyiben ahhoz az elenyésző magyar fuvarozói körbe tartozunk, aki mindezt pénzügyi helyzete alapján meg is
teheti. Finanszírozási forma A pénzügyi és finanszírozási feltételek alapos mérlegelését követően, mely témakörről előző számunkban értekeztünk részletesen, az első igazán fontos döntést a finanszírozási forma rögzítésével kell meghoznunk. Amennyiben sikerül a könyvelőnk szigorú elvárásait és a szárnyaló fantáziánk által kivetített "ábrándképet" valamilyen, az esetek többségében kompromisszumos pénzügyi megoldásban egyesítenünk, a kiválasztott finanszírozási forma által determinált előleg adja meg vágyaink első szigorú korlátját. Ilyenkor kell alapvetően arról is döntenünk, forint illetve deviza bázisú legyen-e a finanszírozás alapja. Az országos gazdasági mutatók, elsősorban a csökkenő infláció és a vele kapcsolatos csökkenő havi forintleértékelés alapján egyértelműen erősen megfontolandó devizabevétel hiányában is a devizabázisú finanszírozási forma melletti döntés, ha tehetjük ajánlati szinten vizsgáljuk meg a finanszírozó mindkét konstrukcióját és úgy hozzuk meg végleges döntésünket. Önerő Az önerő vagy másként előleg nagysága általában viszonylag egységes képet mutat a vezető szakfinanszírozók ajánlati körében és annak nagysága az esetek többségében a következőképpen alakul a nettó vételárra vetítve:
Az előleg összegének megválasztásakor azonban gondoljuk át mindig alaposan a
választásunkat, hiszen a túl alacsony előlegérték mellett a havi törlesztés összege már veszélyes mértékben
is megemelkedhet, főleg igaz ez az új és nagy értékű nehézgépjárművek esetében. Futamidő A finanszírozások során jelentkező problémák egyik leggyakoribb kiváltó oka éppen az
önerő nem megfelelő felbecsüléséből ered, éppen ezért minden finanszírozó igyekszik az ügyfél bonítási
kategóriájának és anyagi helyzetének legjobban megfelelő előlegösszeget meghatározni. Határozottan
tanácsolhatjuk, hogy a lízingcégek megállapításait pénzügyi lehetőségeink vonatkozásában, bármennyire is az
elevenünkbe vághat az néha, komolyan fontoljuk meg, hiszen a pénzintézetek hatalmas tapasztalattal
rendelkeznek az ügyletek megítélésében, a felvett hitelösszeg visszafizetése pedig mindkét fél számára
elsődleges cél. Bonítás vizsgálat A lízingcégek általában azonos elv szerint végzik ügyfeleik bonítás vizsgálatát,
mely kiterjed az eszköz valamint a lízingbevevői oldalra. Eszközoldalról viszonylag egyszerű a folyamat,
mivel a vizsgálat első és legfontosabb paramétere a jármű életkora szinte mindent meghatároz. Jelenleg
általánosan elfogadott elv, hogy a futamidővel együtt a jármű életkora maximum 8 év lehet, így pl. egy hat
éves jármű még kettő évig finanszírozható. Néhány neves szakfinanszírozó kész megfelelő speciális
kritériumkör szerinti besorolás alapján ettől idősebb jármű finanszírozására is, azonban ilyenkor az előleg
nagysága nő, illetve esetlegesen egyéb fedezet is bevonásra kerülhet, mint pl. másik tehermentes jármű.
További kritérium az érvényes műszaki vizsga, jogszabályi kötelmeknek való megfelelőség és a tisztázott
eredet.
Ajánlatos még egy kis üzleti terv és cégbemutató leírás mellékelése is, mely igen
hasznos lehet a céget közvetlenül nem ismerő pénzintézeti alkalmazott számára az objektívebb megítéléséhez.
![]() |
|
|||||||||||||||||
|
|
![]() |
|